Dit bijzonder reglement ontvangt u ook samen met de acceptatiebrief, ca 1 week voor de rit.

 

“De Elburgsche Poorte” 2014  Bijzonder reglement

 

II  Technisch gedeelte.

 

A   Routeonderbreking

 

*    Als de route tijdens het rijden onderbroken wordt door een opdracht bij een RC of doordat een weg die men wil inrijden niet 

      kan of mag worden gereden, dan dient de oorspronkelijk geconstrueerde route te worden herzien. 

*    Wegen die niet kunnen of mogen worden bereden mogen NIET vanaf de andere zijde in de herconstructie worden opgenomen.

*    Hieronder wordt aangegeven hoe dan gehandeld moet worden.

 

1.   Sportklasse:

 a.   Vanaf het punt van onderbreking dient een zodanige herconstructie te worden geconstrueerd en gereden, dat zo min mogelijk

       wordt gemist van de oorspronkelijk geconstrueerde route.

 b.   Ten aanzien van de in een herconstructie op te nemen kaartwegen en samenkomsten van kaartwegen gelden dezelfde

       bepalingen als die welke gelden voor de routeconstructie.

 c.   Met inachtneming van het bovenstaande dient de herconstructie zo kort mogelijk te zijn.

 d.   De deelnemer dient het niet kunnen of mogen berijden van wegen te onthouden totdat de oorspronkelijk geconstrueerde

       route weer is hervat.

 

2.   Toerklasse:

a.   Vanaf het punt van onderbreking dient een nieuwe route te worden geconstrueerd en gereden die voldoet aan de routeopdracht.

b.   De deelnemer dient het niet kunnen of mogen berijden van wegen te onthouden tijdens het verdere verloop van het traject op

      dezelfde kaart.

 

B   Kaartleessystemen

 

Sport- en Toerklasse:

Pijlen kortste route waarbij zo weinig mogelijk rode wegen of delen van rode wegen mogen worden gebruikt.

(kaart 1)

a.   Van “Start” tot “Punt A” moet over kaartwegen een aaneengesloten route worden gereden, waarbij de op de kaart

      ingetekende pijlen in nummervolgorde moeten worden bereden.

b.   Onder iedere pijl wordt geacht een weg te liggen, de kleur van de weg onder een pijl is geel.

c.   Een pijl dient van de voet tot de punt zo nauwkeurig mogelijk bereden te worden.

d.   Er dient steeds de kortste route te worden gereden via kaartwegen waarbij zo min mogelijk rode wegen of delen van rode

      wegen gebruikt mogen worden.  Liever dus niet.

e.   Indien de keuze bestaat om een pijl tegengesteld te rijden of een rode weg te berijden, kiest men voor de rode weg.

f.    Wegen en samenkomsten van wegen mogen meerdere malen en in alle richtingen worden bereden.

g.    Pijlen en gedeelten van pijlen mogen ook worden bereden als ze nog niet aan de beurt zijn of als ze reeds aan de beurt zijn

      geweest, echter alleen in voorwaartse richting.

h.    Kruisen en raken van pijlen is toegestaan.

i.   Indien het berijden van de geconstrueerde route niet mogelijk blijkt te zijn dan treden de herconstructieregels in werking.

      (Zie hiervoor art. II-A  Routeonderbreking)

 

Sport- en Toerklasse:

Ingetekende lijn (IL)

(kaart 2 en 3)

a.   Van “Punt A” tot “Punt B” en van “Punt B” tot “Punt C” dient de op de kaart ingetekende lijn zo nauwkeurig mogelijk

      in voorwaartse richting bereden te worden.

b.   Onder de ingetekende lijn wordt geacht een weg te liggen.

c.   Wegen en samenkomsten van wegen mogen meerdere malen en in alle richtingen worden bereden.

d.   De ingetekende lijn mag meerdere malen worden bereden, echter alleen in voorwaartse richting.

e.   Raken en kruisen van de ingetekende lijn is toegestaan.

f.    Indien het berijden van de ingetekende lijn niet mogelijk blijkt te zijn dan treden de herconstructieregels in werking.

      (Zie hiervoor art. II-A  Routeonderbreking)

 

Sport- en Toerklasse:

Pijlen kortste route

(kaart 4)

a.   Van de “Punt C” tot “Punt D” dienen de op de kaart ingetekende pijlen in nummervolgorde te worden bereden.

b.   Onder iedere pijl wordt geacht een weg te liggen.

c.   Een pijl dient van de voet tot de punt zo nauwkeurig mogelijk bereden te worden.

d.   Er dient steeds de kortste route te worden gereden via kaartwegen.

e.   Wegen en samenkomsten van wegen mogen meerdere malen en in alle richtingen worden bereden.

f.    Pijlen en gedeelten van pijlen mogen ook worden bereden als ze nog niet aan de beurt zijn of als ze reeds aan de beurt

      zijn geweest, echter alleen in voorwaartse richting.

g.   Kruisen en raken van pijlen is toegestaan.

h.   Indien het berijden van de geconstrueerde route niet mogelijk blijkt te zijn dan treden de herconstructieregels in werking.

     (Zie hiervoor art. II-A Routeonderbreking)

 

Sport- en Toerklasse:

Pijlen de op één na kortste route

(kaart 5)

a.   Van “Punt D” tot “Punt E” dienen de op de kaart ingetekende pijlen in nummervolgorde te worden bereden.

b.   Onder iedere pijl wordt geacht een weg te liggen.

c.   Een pijl dient van de voet tot de punt zo nauwkeurig mogelijk bereden te worden.

d.   Indien men op weg is naar een pijl of punt E dient de op één na kortste route geconstrueerd en gereden te worden.

e.    Wegen en samenkomsten van wegen mogen meerdere malen en in alle richtingen worden bereden.

f.    Pijlen en gedeelten van pijlen mogen ook worden bereden als ze nog niet aan de beurt zijn of als ze reeds aan de beurt

      zijn geweest, echter alleen in voorwaartse richting.

g.   Kruisen en raken van pijlen is toegestaan.

h.   Indien het berijden van de geconstrueerde route niet mogelijk blijkt te zijn dan treden de herconstructieregels in werking.

     (Zie hiervoor art. II-A  Routeonderbreking)

 

Sport- en Toerklasse:

Pijlen en punten de kortste route

(kaart 6, 7 en 8)

a.   Van “Punt E” tot “Punt F” en van “Punt F” tot “VTC-1” en van “VTC-1” tot “Punt G” dienen de op de kaart

      ingetekende pijlen en punten in nummervolgorde te worden bereden.

b.   Onder iedere pijl wordt geacht een weg te liggen. Ieder punt wordt geacht op een weg te liggen.

c.   Een pijl dient van de voet tot de punt zo nauwkeurig mogelijk bereden te worden.

d.   Indien men op weg is naar een pijl, dient de kortste route geconstrueerd en gereden te worden.

e.   Indien men op weg is naar een punt, dient de kortste route geconstrueerd en gereden te worden.

f.   Wegen en samenkomsten van wegen mogen meerdere malen en in alle richtingen worden bereden.

g.    Pijlen en gedeelten van pijlen mogen ook worden bereden als ze nog niet aan de beurt zijn of als ze reeds aan de beurt

      zijn geweest, echter alleen in voorwaartse richting.

g.   Kruisen en raken van pijlen is toegestaan.

h.   De punten mogen ook worden aangedaan als ze nog niet aan de beurt zijn of als ze reeds aan de beurt zijn geweest.

i.   Indien het berijden van de geconstrueerde route niet mogelijk blijkt te zijn dan treden de herconstructieregels in werking.

     (Zie hiervoor art. II-A  Routeonderbreking)

 

Sport- en Toerklasse:

Grensbenaderen  (GB)

(kaart 9 en 10)

a.   Van “Punt G” tot “Punt H” en van “Punt H” tot “Punt I” moet over kaartwegen een aaneengesloten route worden

      gereden, waarbij de op de kaart aangegeven grenslijn(en) in de door de organisatie aangegeven richting benaderd moet(en)

      worden zonder deze te kruisen.

b.   De grens bevindt zich steeds aan de linkerzijde van u zodat u zoveel mogelijk linksaf moet construeren en de grens benadert

      u dan met de wijzers van de klok mee.

c.   “Licht is rijden”, wat betekent dat indien tenminste één bermlijn van de kaartweg de grenslijn niet raakt, deze kaartweg

      gebruikt mag worden.

d.   Wegen en samenkomsten van wegen mogen meerdere malen en in alle richtingen worden bereden .

e.   Het benaderen van de grenslijn dient zodanig te geschieden dat in volgorde van belangrijkheid :

      1.  het oppervlak tussen de grenslijn en de te rijden route zo klein mogelijk is (het louter heen en weer rijden over dezelfde

           weg geldt niet als oppervlakteverkleinend)

      2.  de route zo kort mogelijk is.

f.   Indien het berijden van de geconstrueerde route niet mogelijk blijkt te zijn dan treden de herconstructieregels in werking.

      (Zie hiervoor art. II-A  Routeonderbreking)  

      De grenslijn mag hierbij worden gepasseerd.

 

Sport- en Toerklasse:

Pijlen kortste route en punten kortste route.

(kaart 11, 12 en 13)

a.   Van “Punt I” tot “Punt J” en van “Punt J” tot “Punt K” en van “Punt K” tot de “Finish” dienen de op de kaart

      ingetekende pijlen en punten in nummervolgorde te worden bereden.

b.   Onder iedere pijl wordt geacht een weg te liggen.  Ieder punt wordt geacht op een weg te liggen.

c.   Een pijl dient van de voet tot de punt zo nauwkeurig mogelijk bereden te worden.

d.   Indien men op weg is naar een pijl, dient de kortste route geconstrueerd en gereden te worden.

e.   Indien men op weg is naar een punt, dient de kortste route geconstrueerd en gereden te worden.

f.    Wegen en samenkomsten van wegen mogen meerdere malen en in alle richtingen worden bereden.

g.    Pijlen en gedeelten van pijlen mogen ook worden bereden als ze nog niet aan de beurt zijn of als ze reeds aan de beurt zijn

      geweest, echter alleen in voorwaartse richting.

h.    Kruisen en raken van pijlen is toegestaan.

i.     Punten mogen ook worden aangedaan als ze nog niet aan de beurt zijn of als ze reeds aan de beurt zijn geweest.

j.    Indien het berijden van de geconstrueerde route niet mogelijk blijkt te zijn dan treden de herconstructieregels in werking.

      (Zie hiervoor art. II-A  Routeonderbreking)

 

X