Dit bijzonder reglement ontvangt u ook samen met de acceptatiebrief, ca 1 week voor de rit.

 

“De Elburgsche Poorte” 2014     Bijzonder reglement

 

Organisatorisch gedeelte

Algemeen

   1.  Dit Bijzonder Reglement is de basis voor het rijden van de “Elburgsche Poorte”, die verreden wordt
         op zondag 6 april 2014.   Organisatie: AC de Ellerijders uit Elburg.
   2.  Deze rit telt mee voor het NRF kampioenschap voor Klassiekers 2014, 
   3.  De rit wordt verreden in vier klassen:
            a.  Sportklasse, voor ervaren deelnemers met klassieke auto’s;
            b.  Toerklasse, voor beginnende deelnemers met klassieke auto’s;
            c.  Sportklasse, voor ervaren deelnemers met “gewone” auto’s.
            d.  Toerklasse, voor beginnende deelnemers met “gewone” auto’s.
   4.  Van toepassing is het Basis Reglement Klassiekerritten (BRKLAS) uitgave 2006, versie oktober 2005, het
        NKKLAS uitgave 2014, het URKLAS uitgave 2014 en het NRR uitgave 2014, allen van de NRF
        (zie www.nrf-autosport.nl) en met inachtneming van dit Bijzonder Reglement.
        Wijziging ten opzichte van het NRR art 14 a : Zodra een uur is verstreken enz. dient u te lezen als : Zodra
        30 minuten zijn verstreken enz..
   5.  In alle gevallen waarin niet is voorzien, beslist de wedstrijdleiding (organisatie).
   6.  Ex aequo regeling: de deelnemer met de minste tijdafwijking bij de eerste respectievelijk bij de tweede
        geheime tijdnotering bij een bemande controle wordt het hoogst geklasseerd. Geeft dit geen uitsluitsel,
        dan is de eerste niet gemeenschappelijke fout bepalend voor de klassering.
   7.  De rit wordt verreden in twee gedeelten.
        a.  Totale rijtijd ca. 6:30 uur.
        b.  Totale lengte Sportklasse is ca 217 km.
        c.  Totale lengte Toerklasse is ca 180 km.
   8.  Aan de starttafel ontvangt u 4 controlekaarten : op de achterzijde van controlekaart 4 staan de ideale
        passeertijden van de kaartovergangen, van VTC 1 en de finish. (tijden van de overgangen zijn alleen ter info)
        a.  controlekaarten 1 en 2 voor deel 1
        b.  controlekaarten 3 en 4 voor deel 2
        c.  controlekaart 1 wordt onderweg ingenomen, controlekaart 2 bij de VTC 1 , tevens rust en lunch.
         –  na de lunch ontvangt u op uw ideale vertrektijd (IPT) de controlekaarten 3 en 4 terug.
        d.  controlekaart 3 wordt weer onderweg ingenomen en controlekaart 4 na de finish inleveren bij “De Haas”.
 9.    De finish is open van 15 minuten voor tot 30 minuten na de ideale passeertijd. Meer dan 30 minuten te
        laat melden betekent missen van de finishcontrole en men wordt dan niet geklasseerd.
10.  Dit Bijzonder Reglement is goedgekeurd door de NRF Klassieker Commissie onder nummer KLAS 1403/WdD
 

Start – Documentencontrole.

     De equipes dienen zich op zondagochtend 6 april 2014 te melden bij de documentencontrole in
     Restaurant & Partycentrum “De Haas” in Elburg minimaal 45 minuten voor de geplande starttijd zoals
     vermeld in de acceptatiebrief. Elke equipe die zich later meldt dan haar officiële starttijd, wordt niet
     toegelaten tot de start, tenzij naar het oordeel van de wedstrijdleiding overmacht kan worden aangetoond.
     De documentencontrole behelst: controle acceptatiebrief en ondertekening van de vrijwaringclausule.
     Indien alles akkoord is ontvangt u uw rallybescheiden, zoals 2 rallyborden, welke duidelijk zichtbaar op de
     voorzijde en achterzijde van de deelnemende auto dienen te worden aangebracht.
     Zij mogen in geen geval de kentekenplaten van de auto geheel of gedeeltelijk bedekken.
 

Startvolgorde.

     Per klasse zal in volgorde van wedstrijdnummer worden gestart.
     Er wordt gestart vanaf 09.31 om de minuut.
     Uw starttijd wordt bekend gemaakt middels de acceptatiebrief

Controlekaarten

    Per deel ontvangen de deelnemers de benodigde route-controlekaarten. Elke equipe is zelf als
    enige verantwoordelijk voor het juiste gebruik en invulling van haar controlekaarten.

Veranderingen

    Verbeteringen of veranderingen op een controlekaart zijn niet toegestaan en worden per geval
    met 60 strafpunten bestraft, tenzij zo’n verbetering of verandering is goedgekeurd (geparafeerd)
    door een daartoe bevoegde official.

Controles algemeen 

    Tijdens het rijden van de route zal worden gecontroleerd of de equipe de in de routeboeken aangegeven route rijdt;
    Hiervoor bevinden zich langs de route routecontroles (RC’s) Een voorbeeld van de controles welke worden gebruikt
    is aan de starttafel te zien.
    In principe bevinden controleposten zich rechts van de weg. Het is echter ook mogelijk dat in sommige gevallen,
    de controles zich links van de route bevinden.
  
    Voor controles geldt in het algemeen het volgende:
       a.   Controleposten gaan 15 minuten voor de ideale passeertijd van de eerste deelnemer open;
       b.   Controleposten sluiten 30 minuten na de ideale passeertijd van de laatste deelnemer.
    Dus 30 minuten na de ideale passeertijd van de laatste deelnemer vertrekken de bemande controleposten en worden
    de onbemande controles opgerold.

 
    (In afwijking met het BRKLAS is het toegestaan om TC 1 en de finish ongestraft maximaal 15 minuten eerder
    dan uw IPT aan te doen.)
 

Overzicht maximale straffen

     Missen routecontrole………………………………………………………….. 30 strafpunten
     Noteren foute routecontrole………………………………………………… 30 strafpunten
     Te vroeg melden aan de TC en de Finish…………………………….. 0 strafpunten
     Te laat melden aan de TC en de finish………………………………..1 strafpunt per minuut
     Verbeteringen of veranderingen controlekaart……………………. 60 strafpunten per geval
     Missen van VTC 1………………………………………………………………… 30 strafpunten
     Missen van de finishcontrole………………………………………………. niet geklasseerd
     Meer dan 30 minuten te laat finishen………………………………….. niet geklasseerd
 

Algemeen reglement kaartlezen

–            Kaarttekens, kaartteksten, kaartlassen blokkeren een weg niet.
–            Door de organisatie op de kaartfragmenten aangebrachte gele en oranje vakken met nummers van
–            punten, pijlen, VTC’s en tekstblokken blokkeren wel.
 
             Een punt ziet er als volgt uit:                   Een kaartovergang ziet er als volgt uit :
                                                                                  op een kaartovergang staat geen routemateriaal.
                           Punt EP 2014                                            Overgang EP
              De precieze plaats van het punt ligt op de snijpunt van de beide lijnen.
              Indien de lijnen van het punt een naastgelegen weg overlappen wordt dit niet als een blokkade
              beschouwd. Tevens kan voor de duidelijkheid een punt gedraaid zijn.
 –            U dient de route altijd via kaartwegen te construeren.
–            Alle wegen die voorkomen op de kaartfragmenten en voorzien zijn van twee bermlijnen, waarvan er

–            één ononderbroken is, mogen in de route worden opgenomen.
–            Nieuwe aansluitingen in de vorm van rotondes mogen worden gebruikt.
–            Op het kaartfragment kunnen cirkels geplaatst zijn. In een dergelijke cirkel is de route vrij en zijn er
–            geen controles geplaatst. Ook al is er geen cirkel om een wegsituatie geplaatst dan is het tijdens De
             Elburgsche Poorte niet de bedoeling een probleem te maken van een iets gewijzigde wegaansluiting
              (tot max. 15 meter).
–            Doodlopende wegen mogen in de route worden opgenomen. (Echter geen doodlopende kaartwegen.)
–            Keren op de route is niet toegestaan, tenzij hiertoe door de organisatie opdracht wordt gegeven.
             Deze opdrachten hebben altijd voorrang op de routeopdracht.
–            Er mag uitsluitend gebruik worden gemaakt van wegen die voorkomen op het door de organisatie verstrekte
             kaartmateriaal.
–            Het is niet toegestaan om bij het bepalen van de route andere kaartfragmenten uit het routeboek te gebruiken.
–            Indien een zogenaamde “keerlus” moet worden gereden en men reglementair de vrije keuze heeft uit
             linksom of rechtsom, dan dient deze lus linksom te worden gereden (dus tegen de wijzers van de klok in).
–            De schaal van de kaartfragmenten is 1:50.000. Een kleine afwijking door het drukproces kan voorkomen.
–            De kaarten in het routeboek bestaan soms uit meerdere kaartfragmenten, die aan elkaar zijn geplaatst.
             Op die “kaartlassen” worden wegen geacht op elkaar aan te sluiten.
–            Cijfer- en getalcontroles komen niet voor. 
–            Onder pijlen worden mede verstaan lijnstukken voorzien van een pijlteken óp het lijnstuk in plaats
             van aan het einde van het lijnstuk. De pijl heeft dan de lengte van het gehele lijnstuk.

 

Afkortingen welke voor kunnen komen.

     HK            Hier Keren
     NVH         Niet (verder) herconstrueren en ter plaatse de geconstrueerde route voortzetten.
     DMP         Vanaf het punt waar deze opdracht gegeven wordt, moet een nieuwe hoofdroute worden
                      geconstrueerd en gereden naar het vermelde punt resp. de voet van de vermelde pijl die voldoet aan de 
                      routeopdracht.  De deelnemer dient het niet kunnen of mogen berijden van wegen te onthouden totdat
                      de oorspronkelijk geconstrueerde route weer is hervat.
                      eventueel opgedane voorkennis vervalt.
     DMG         Doorgaan met de grensbenadering
     HK R        Hier keren eerste rechts
     HK  L        Hier keren eerste links
     NAG         Nieuwe wegaansluiting gebruiken
     1L            eerste weg links
     1R            eerste weg rechts
     ER / EL    einde rechts / einde links
     XL / XR    viersprong links / viersprong rechts
     T:  S:        opdracht alleen bestemd voor Toerklasse cq Sportklasse
     Combinaties van bovengenoemde afkortingen zijn mogelijk (bv. HKR DMP) of (bv. HKR DMG)
     Deze opdrachten hebben altijd voorrang op de routeopdracht.
 
Een rode vlag betekent : gevaarlijke situatie, hetzij een gevaarlijke kruising of slecht stuk weg.
 
.

X